Suomen luon­non­suo­je­lu­lii­ton lausunto luonnon vir­kis­tys­käy­tön strategiasta

Virkistyskäyttöstrategia oli yksi SLL:n esityksistä hallitusohjelmaan. Nyt sen luonnos oli lausunnolla. Annoimme sille hyvän arvosanan. Terveisiä lähetimme lähinnä lakiuudistuksiin.

Lausuntopalveluun täytetty lomake 22.10.2021

Suomen luonnonsuojeluliiton lausunto luonnon virkistyskäytön strategiasta

Suomen luonnonsuojeluliiton mielestä virkistyskäyttöstrategia on hyvin valmisteltu ja
kannatettava. SLL ajoi asiaa hallitusohjelmaan ja pitää sen hyväksymistä tärkeänä.
Virkistys ja terveys ovat keskeisiä luonnon ekosysteemipalveluja. Näin luonnon suojelu on myös ihmisten hyvinvoinnin suojelua.

5.4 Toimintalinjaukset

Luonnon läheisyys ja saavutettavuus

Kansallispuistojen täydennysselvitys olisi aika saada käyntiin, erityinen tarve on
merikansallispuistoverkoston täydentämisellä (mm. Porkkala). Myös muun
luonnonsuojelualueverkoston täydentäminen tukee virkistyskäyttöä – vertaa myös EU:n biodiversiteettistrategian uudet suojelutavoitteet.
KRL-uudistuksessa on todellakin tärkeää varmistaa viherrakenne kaikilla kaavatasoilla, myös asemakaavoissa. Sen ja virkistyksen mitoituksen vähimmäisperusteista tulisi säätää. Erityisesti tulisi säätää viimeisten vapaiden rantojen säästämisestä.
Myös monimuotoisen lähiluonnon saavutettavuuden esteettömyys pitää turvata kaikille niin, että jokaisen oikeus puhtaaseen ympäristöön on saavutettavissa myös jalkaisin, pyöräillen tai joukkoliikenteen avulla ilmastoystävällisesti. Lähiluonnolla on pinta-alaansa suurempi vaikutus, koska liikkuminen lähiluonnossa määrällisesti tärkein virkistyskäytön muoto ja sillä on myös tutkimusten mukaan olennainen merkitys käyttäjien terveyden ylläpitämisessä.

On tiedostettava myös liian raskaiden virkistyksen rakenteiden vaarat luontoarvoille. Se vaatii kaavallista sijoittelua. Siksi myös katu- ja puistosuunnitelmiin tulisi saada kansalaisten ja järjestöjen osallistumis- ja muutoksenhakuoikeus kuntoon.

Lainsäädäntö

Ulkoilulaki on uudistettava, jotta valtion retkeilyalueille saadaan luonnonsuojelulliset
vähimmäiskriteerit ja menettelyt mm. liian suuria hakkuita vastaan (myös kansalaisten osallistumis- ja muutoksenhakuoikeus PL 20 §:n mukaisesti).
Lisäksi maastoliikennelain uudistusta olisi ruvettava valmistelemaan. Viimekertainen
luonnostelu ei ottanut vielä huomioon riittävästi ilmastonmuutoksen vaikutuksia herkkään luontoon.
Meneillään olevassa luonnonsuojelulain uudistuksessa muun muassa kansallispuistojen hoito- ja käyttösuunnitelmista olisi tärkeä tehdä päätös, jota ympäristöjärjestöt voisivat oikeudellisesti valvoa. Se hillitsisi esimerkiksi luonnolle liian raskaan virkistyskäytön rakenteita.
Jokamiehenoikeuksien mukaiset yleiskäyttöoikeudet tulee säilyttää maan tapana
tulevaisuudessakin luonnon virkistykäytön ylisukupolvisena jokaisen oikeutena liikkua ja nauttia luonnosta. Korkonapandemian vauhdittamasta luontoharrastusten räjähdysmäisestä lisääntyminen tulisi huomioida tiedottamatta ja kouluttamalla myös luonnossa liikkujia jokamiehenvelvollisuuksista.

– ympäristöpäällikkö, va. toiminnanjohtaja Tapani Veistola, p. 0400 615 530,
tapani.veistola a sll.fi
– ympäristöjuristi Matti Kattainen, puhelin 044 7785 013, matti.kattainen a sll.fi

Toiminnanjohtaja Tapani Veistola