Suomen luon­non­suo­je­lu­lii­ton lausunto ehdotuksesta EU:n ym­pä­ris­tö­lain­sää­dän­nön paremmasta oikeussuojan saatavuudesta

Suomen luonnonsuojeluliitto kannattaa Euroopan komission ehdotusta. Ehdotuksella laajennetaan valtiosta riippumattomien järjestöjen nykyisiä mahdollisuuksia pyytää hallinnollista uudelleentarkastelua. Tällä hetkellä hallinnollista uudelleentarkastelua voi pyytää ainoastaan yksittäistapauksia koskevien toimien osalta (toimet, jotka on osoitettu suoraan jollekin henkilölle tai joiden kohteena oleva henkilö voidaan yksilöidä), mutta jatkossa valtiosta riippumattomat järjestöt voivat pyytää myös yleisesti sovellettavien hallintotoimien uudelleentarkastelua.

Ehdotuksella pyritään myös muuttamaan viittauksia ympäristölainsäädäntöön: uudelleen tarkasteltavien hallintotoimien on tällä hetkellä edistettävä ympäristöpolitiikan tavoitteiden saavuttamista, mutta ehdotuksen myötä jatkossa voidaan tarkastella uudelleen mitä tahansa EU:n ympäristölainsäädännön kanssa ristiriidassa olevaa hallintotoimea sen poliittisista tavoitteista riippumatta.

Kokonaisuudessaan ehdotus vahvistaa kansallisesti ja kansainvälisesti perusoikeuksien mukaista jokaisen oikeutta ja mahdollisuutta vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon, joka julkisen vallan on turvattava.

Suomen luonnonsuojeluliitto katsoo kuitenkin, että ehdotuksen mukaiset pidennykset pyyntöjen ja vastausten määräaikoihin hallinnolliseen uudelleentarkastelumenettelyyn eivät johda laadun parantamiseen, joten määräaikojen pidennyksistä tulisi pidättäytyä.

Ympäristöjuristi Matti Kattainen