Luon­non­suo­je­lu­lii­ton lausunto UNECE PRTR-maaraportin luonnoksesta

Suomen E-PRTR päästörekisterissä on paljon kehitettävää, jotta kansalaiset saisivat tiedot nopeasti ja helposti.

Kuva: Merja Paakkanen/Luonnonsuojeluliitto

2.12.2020

Ympäristöministeriölle

Viitaten lausuntopyyntöönne 16.11.2020 VN/8985/2020 ja VN/9825/2020-4

Luonnonsuojeluliiton lausunto UNECE PRTR-maaraportin luonnoksesta

Suomen luonnonsuojeluliitto kiittää lausuntopyynnöstä ja toteaa asiasta seuraavaa:

Kuulemisasiakirjan pdf-sivulla 22 on teksti: ”Suomessa on myös kansalaisille avoin päästö- ja siirtorekisteri, joka täyttää pöytäkirjan vaatimukset kaikkien muiden paitsi hakuominaisuuden osalta. Tähän rekisteriin kuuluu enemmän laitoksia, kuin mitä pöytäkirja edellyttää. Rekisteri on kaikille avoin, mutta vaatii kirjautumisen. Rekisterin osoite on: http://www.syke.fi/fi-

FI/Avoin_tieto/Ymparistotietojarjestelmat”

Siellä on linkki Vahti-järjestelmään. Sitä ei ole kuitenkaan nähtävästi päivitetty ainakaan kaikilta osin vuosikausiin. Liitteenä on kaksi kuvankaappausta asiasta, jonka uusimmat tiedot näyttävät olevan vuodelta 2004.

Sivulla on linkki myös nykyiseen YLVA-järjestelmään. Siellä ei kuitenkaan löydy kansalaisille rekisterin katselumahdollisuutta. On vain toiminnanharjoittajien ja kuntien käyttäjille linkit. YLVA:sta näkee jotain, mutta ei mitään E-PRTR-päästöihin liittyvää.

Hertta, Liiteri jne eivät sisällä päästötietoja. Joko tuo ”kansalaisille avoin päästö- ja siirtorekisteri” on joko käytännössä saavuttamattomissa tai sitä eivät kaikki atk-ammattilaisetkaan löydä.

Yhteenveto

Maaraportissa olisi hyvä tunnustaa, että rekisterissä ja sen käyttöliittymässä yleisölle on vielä kehittämistarpeita. Lisäksi olisi hyvä, jos rekisterin käytön helpottamisesta voitaisiin järjestää keskustelu Luonnonsuojeluliiton asiantuntijoiden kanssa.

– liittohallituksen jäsen Pertti Sundqvist, puhelin 050 4328 281, pertti.sundqvist (a) sll.fi

SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO RY

Toimeksi saaneena