Saavutettavuustyökalut

Suomen luonnonsuojeluliitto SLL Keski-Suomen piiri Jyväskylän seudun yhdistys

Jyväskylä
Navigaatio päälle/pois
Joskus on hetkiä, jolloin on hyvä osata erilaisia leikkejä, jotka eivät edellytä välineitä. Tällaisia pelejä ovat hippa eri muodoissaan, ruutuhyppely tai sanaleikit. Nykyisten aikuisten lapsuudessa pelattiin joka pihassa rosvoa ja poliisia, kirkonrottaa, peiliä, polttopalloa tai tervapataa. Kunto pysyi hyvänä, kun illat kuluivat pihapiirissä ja kauempana juostessa. Myös luonto tuli omalla tavallaan tutuksi, kun sitä tarkasteli esimerkiksi hyvästä piilopaikasta ojan pohjalta. Tärkeintä leikkiessä on yhdessäolo ja hyvä mieli. Moni tuttu leikki on jo sellaisenaan tai pienin muutoksin luontoleikki, kun sitä leikitään ulkona ja siinä käytetään luonnosta saatavia apuvälineitä.

10 tikkua laudalla

Peliin tarvitaan vähintään kolme pelaajaa, mutta heitä voi olla kuinka monta tahansa. Lisäksi tarvitaan kymmenen puutikkua sekä lauta ja kivi tai puupalikka laudan alle sen keskelle. Yksi pelaajista arvotaan etsijäksi. Tikut kerätään laudan matalaan päähän ja astumalla nopeasti laudan toiseen päähän lennätetään ne sikin sokin maahan. Etsijän pitää kerätä kaikki 10 tikkua takaisin laudan päälle, ja tällä välin muut pelaajat menevät piiloon. Kun etsijä on saanut kaikki tikut takaisin laudan päälle hän huutaa: ”Kymmenen tikkua laudalla!”ja alkaa etsiä piilossa olevia. Kun etsijä löytää piilossa olijan, molemmat lähtevät juoksemaan lautaa kohden. Jos etsijä ehtii ensin laudan luokse, koskee hän lautaa ja huutaa löydetyn nimen, jolloin tämä jää vangiksi odottamaan, että muutkin löydetään. Jos piiloutuja ehtii laudan luokse ensin, potkaisee hän tikut jälleen ilmaan ja juoksee takaisin piiloon. Muut piilossa olevat voivat myös pelastaa jo löydetyt, jos ehtivät ennen hakijaa potkaisemaan tikut poislaudalta. Kun kaikki on löydetty, tulee ensimmäisenä löydetystä hakija.

Nurkkajussi

Nurkkajussia leikitään kiertämällä taloa ympäri. Yksi pelaajista valitaan tai arvotaan nurkkajussiksi. Nurkkajussi kiertää taloa (voi myös vaihtaa suuntaa) ja aina ennen kuin tulee esille nurkan takaa heilauttaa kättään kaksi kertaa muille pelaajille merkiksi. Käden nähdessään pelaajat yrittävät päästä seuraavan nurkan taakse piiloon ennen kuin nurkkajussi huomaa heitä. Kun nurkkajussi näkee jonkun pelaajan, hän huutaa näkemänsä pelaajan nimen ja tästä tulee seuraava nurkkajussi.

Laiva on lastattu

Perusmuodossaan leikki kulkee siten, että sanotaan vuorotellen tietyllä kirjaimella alkavia tai muulla tavoin määriteltyjä sanoja. Leikki päättyy, kun kukaan ei enää keksi uutta sanaa.

Laiva voidaan lastata millä tahansa: eri puulajeilla, marjoilla, sienillä, kotieläimillä, metsän eläimillä, karvaisilla eläimillä, vesilinnuilla…

Mitä eläintä ajattelen?

Yksi leikkijöistä ajattelee mielessään jotain eläintä tai kasvia. Toiset yrittävät kysymysten avulla selvittää, mikä kasvi tai eläin on kysymyksessä. Kysymysten on oltava sellaisessa muodossa, että niihin voi vastata ainoastaan kyllä tai ei. Oletko karvainen? Syötkö muita eläimiä? Osaatko lentää? Onko sinulla lehdet? Kasvatko isommaksi kuin polven korkuiseksi?

Kivi, paperi ja sakset

Tätä leikkiä leikitään käsillä. Nyrkissä oleva käsi on kivi, kättelyasennossa (kämmen ja sormet suorina) se on paperi. Sakset syntyvät siten, että etusormi ja keskisormi sojottavat pystyssä.

Leikkijöitä on kaksi. Kumpikin panee toisen käden selän taakse ja muodostaa siitä joko kiven, paperin tai sakset. Sitten toinen sanoo ”yksi, kaksi, kolme, nyt!”, jolloin molemmat ottavat samanaikaisesti kädet esiin selän takaa. Kivi voittaa sakset, koska sakset tylsistyvät, jos niillä yrittää leikata kiveä. Sen sijaan sakset voittavat paperin, koska sitä voi leikata. Paperi puolestaan voittaa kiven, koska voi kääräistä kiven sisäänsä.

Puuhippa

Jokainen valitsee itselleen puun, jonka luokse menee. Vain valitut puut ovat mukana leikissä. Puut voidaan käydä läpi yksi kerrallaan ja nimetä ne. Yksi leikkijöistä jää ilman puuta. Hän huutaa: ”Vaihtakaa puuta! (Tai:”talo palaa, pakko vaihtaa” tai ”vaihtakaa puuta ettei tarvitse huutaa”; versioita on useita.) Silloin jokainen juoksee jonkun toisen puun luokse, myös huutaja. Joka jää ilman puuta on seuraava huutaja.

Luontosokko

Sidotaan sokon silmät ja kuljetetaan hänet johonkin kohteeseen, esimerkiksi suuren männyn luo tai sammaleiselle kivelle. Sokko yrittää tunnustelemalla arvata, mikä se on. Leikkiä voidaan vaikeuttaa siten, että sokko tuodaan pois kohteen luota ja hän saa silmät avattuina näyttää, missä tunnusteltu kohde oli.

LÄHTEET:

http://www.koulutliikkeelle.fi

Luontotutuksi, vinkkejä vanhemmille. Tuija Tuomaala (teksti) ja Maija Myyryläinen (piirrokset). Gummerus 2002.