Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Tiedotteet / 2007 / Luonnonsuojeluliitto tyytymätön Metso-ohjelmaan

Luonnonsuojeluliitto tyytymätön Metso-ohjelmaan

(18.12.2007) Suomen luonnonsuojeluliitto on tyytymätön Etelä-Suomen metsiensuojelun etenemiseen. Liitto jätti tänään eriävän mielipiteensä Etelä-Suomen metsien suojeluohjelma METSO:on.

Luonnonsuojeluliiton mielestä valtion rahoituksen rajallisuus ei mahdollista metsäluonnon turvaamista, ja tämä on vaikuttanut liikaa myös suojelun tavoitemitoitukseen.

Erityisen suurena puutteena liiton mielestä on se, että suurten metsänomistajien, kuten valtion, yhtiöiden ja kuntien mailla olevien metsien suojelu ei etene riittävästi METSO-toimenpideohjelmassa.

"Valtion metsien suojelun unohtaminen on ongelma sekä monimuotoisuuden suojelun että ohjelman uskottavuuden kannalta", sanoo liiton metsäasiantuntija Harri Hölttä.

“On yllättävää, että kaikkien ylistämä vapaaehtoisuus ei tosipaikan tullen kiinnostanutkaan”, ihmettelee Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtajana vuoden vaihteessa aloittava Risto Sulkava.

“Koska Metsähallitusta, metsäteollisuutta, yrityksiä ja yhteisöjä ei vapaaehtoisuus metsiensuojelussa innostanutkaan, looginen johtopäätös olisi näiden osalta käyttää muita metsiensuojelun tehostamiskeinoja. Suurten omistajaryhmien vapaamatkustajuus metsiensuojelussa ei anna todellisia mahdollisuuksia ekologisin faktoin perusteltuun, suunnitelmalliseen ja kustannustehokkaaseen metsiensuojeluun. Tämä johtaa sukupuuttoaallon syvenemiseen. Suomessa on yli 1000 vähenevää metsälajia”, muistuttaa Sulkava.

Lisätietoja:

• metsäasiantuntija Harri Hölttä, puhelin 040-722 9224